Dzisiaj  serwuję Ci dalszą część informacji na temat rozstępu mięśni prostych brzucha.
Odpowiadam na pytanie: dlaczego brak stabilizacji ze strony przedniej ściany tułowia może doprowadzić do takich dysfunkcji jak:

1. Przepuklina
  2. Ból kręgosłupa lędźwiowego
  3. Nietrzymanie moczu
  4. Obniżenie narządu
  5. Zaburzenia gastryczne (wzdęcia, zaparcia)?

Jeśli nie zdążyłaś zapoznać się z anatomią przedniej ściany tułowia, zapraszam Cię do części I Rozejście mięśni prostych brzucha [część I]

Miłej lektury!

ad.1 PRZEPUKLINA

Do jej powstania dochodzi w wyniku częstego wzrostu ciśnienia wewnątrz jamy brzusznej (nieprawidłowe wstawanie, przewlekły kaszel, parcie na toalecie itd.) przy jednoczesnym występowaniu RMPB. Zaburzona struktura ściany brzucha, występowanie luk pomiędzy tkankami, nieprawidłowa spoistość wraz z częstym angażowaniem tłoczni brzusznej może doprowadzić do ewakuacji (ujścia) jelita i powstania przepukliny.

ad.2. BÓL KRĘGOSŁUPA LĘDŹWIOWEGO

Spowodowany przede wszystkim tym, że funkcję stabilizująca przedniej ściany tułowia przejmuje tylna ściana tułowia, która w tych okolicznościach przyjmuje dwa razy więcej obciążeń.  Dodatkowo nasza postawa ciała (często nieprawidłowa i nieergonomiczna) nie odciąża naszych pleców, a raczej ciągle je pobudza, bodźcuje i usztywnia. Te powtarzające się i nakładające na siebie sytuacje mogą w ostateczności doprowadzić do powstania objawu jakim jest ból pleców.

ad. 3 NIETRZYMANIE MOCZU

Według badań naukowych aż 60% kobiet ze zdiagnozowanym RMPB ma problem z funkcją podporową dna miednicy. To pokazuje, że pomimo, iż pierwotna dysfunkcja zlokalizowana jest w ścianie brzucha, oddziałuje ona na inne, odległe obszary ciała powodując wypaczanie ich funkcji. Ostatecznie, jeśli rola naszego dna miednicy jest zaburzona nietrzymanie moczu może się pojawić.

ad. 4 OBNIŻENIE NARZĄDU

Związane jest między innymi z dysfunkcją podporową dna miednicy, jako rezultat występowania rozejścia kresy białej (patrz pkt. 3), ale także z tym, że struktura przedniej ściany tułowia pozostawia wiele do życzenia. Więzadła są łącznikiem między narządem wewnętrznym a tkankami jamy brzusznej i umożliwiają mocowanie organów do ścian. Kiedy RMPB jest obecny, przyczep naszych trzewi i narządów rodnych nie jest wystarczająco mocny i stabilny. Gdy dołożymy do tego częste angażowanie tłoczni brzusznej to przy braku spoistości przedniej ściany tułowia stworzymy idealne warunki do spychania narządów w dół (grawitacja w tym przypadku będzie również działała na naszą niekorzyść).

ad. 5 ZABURZENIA GASTRYCZNE (zaparcia, wzdęcia)

Skorelowane są z brakiem kompresji (siły które przyczyniają się do pracy jelit), którą w normalnych warunkach nakłada na jelita przednia ściana tułowia. Innymi słowy, jelita nie otrzymują bodźca pobudzającego je do pracy, ich aktywność trawienna jest zaburzona,  co w konsekwencji doprowadza do zalegania pokarmów, niemożności wypróżnienia się, uczucia ciężkości.