886 435 976 info@fizjofemme.pl

Jednym z podstawowych pytań, które często zadajecie mi na wizycie, dotyczy powrotu do aktywności fizycznej po porodzie przez cesarskie cięcie. Głównie pytacie o to: KIEDY? A ja Wam często odpowiadam: NIE WIEM! 🙂

Nie ma złotej granicy, po której przekroczeniu możecie bez obaw i z pełnym zaangażowaniem powrócić do wybranych form ruchu po porodzie przez cesarskie cięcie. Chociaż można znaleźć informacje, że po 6 miesiącach po cięciu cesarskim można zacząć uprawiać sport, to ja nie do końca się z tym zgadzam.

Prawda jest taka, że świadomy ruch, po porodzie przez cesarskie cięcie, powinno się wprowadzić niezwłocznie po zejściu znieczulenia.

Podoba Wam się taka odpowiedź?

Spieszę z wyjaśnieniem, że intensywność, rodzaj i czas trwania aktywności są tutaj niezmiernie ważne, by w bezpieczny sposób osiągnąć zadowalające wyniki i powrócić do ulubionych form ruchowych po porodzie przez cesarskie cięcie!

Na czym polega owa aktywność fizyczna po cesarskim cięciu?

☑️ Głównie na wzmocnieniu partii ciała, które w czasie ciąży uległy rozluźnieniu.

☑️ Na rozluźnieniu tych części, które w ciąży musiały podnieść swoje napięcie spoczynkowe.

☑️ Na wypracowaniu prawidłowego oddechu, który przywróci dobrą ruchomość przepony.

Nie zapominajmy też o bliźnie, która w tym czasie bardzo intensywnie ulega przekształcaniu i przebudowie.

Jeśli chciałabyś się dowiedzieć więcej na temat etapów gojenia się rany
i powstawania blizny po cięciu cesarskim, zajrzyj TUTAJ

 

Idealnie byłoby dostosować pozycje wyjściowe i ruchy do:

  1. wzmocnienia/rozluźnienia mięśni, na których nam zależy,
  2. oddechu (niezmierne ważne jest, by aktywność nie powodowała u nas bezdechu! Jeśli tak się dzieje, świadczy to o nieprzystosowaniu naszego organizmu do wysiłku fizycznego, który aktualnie nakładamy na nasze ciało)
  3. funkcjonalnej pracy nad blizną.

Odpowiednie ruchy w pełnych zakresach, wraz z oddechem i utrzymaniem skorygowanej postawy wprowadzą zdrową mobilizację (automasaż) blizny po cięciu cesarskim. Dlaczego tak się dzieje? Jesteśmy całością, a istniejące w nas szlaki taśmowe, przechodzą od koniuszka palca u ręki, poprzez centrum naszego ciała (między innymi podbrzusze), aż do koniuszka palca u stopy. Warto zatem tę zależność wykorzystać i „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu” – powrócić do formy po porodzie oraz zadbać o bliznę.

W powrocie do wymarzonego sportu po porodzie przez cięcie cesarskie kluczem są:

❤️ wsłuchanie się w swój organizm

❤️ świadomy ruch

❤️ pokora

❤️ czas

Chcesz wiedzieć więcej? Umów się na wizytę w moim studio przez aplikację – podczas spotkania przeanalizujemy Twoją sytuację i dobierzemy odpowiednie ćwiczenia, tak byś mogła jak najszybciej powrócić do swojej ulubionej aktywności fizycznej!