886 435 976 info@fizjofemme.pl
Zaznacz stronę

 

Jesteś na finiszu ciąży i chciałabyś jak najlepiej przygotować swoje krocze do porodu? Nie do końca wiesz co to oznacza i jak się za to zabrać? Co składa się na przygotowanie krocza do porodu i kiedy zacząć to robić?

 

Przygotowuj swoje krocze do porodu przez całą ciążę

Jeśli dopiero co dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży i już planujesz poród naturalny z ochroną krocza, to świetnie się składa! Najważniejsze byś systematycznie i sumiennie trzymała się przynajmniej jednej z poniższych wskazówek:

  • BĄDŹ AKTYWNA! Spaceruj, ćwicz w domu, rozciągaj się, ćwicz z instruktorem. Nie ważne co wybierzesz, najważniejsze by sprawiało Ci przyjemność!
  • ODDYCHAJ PRZEPONĄ! Poświęć codziennie 10-15 minut w ciągu dnia na wsłuchanie się w swój oddech. Postaraj się go modyfikować, wydłużać, artykułować, oporować (na przykład poprzez zatkanie dziurki od nosa KLIK). Po prostu baw się swoim oddechem!
  • TRENUJ MIĘŚNIE DNA MIEDNICY! Możesz to robić przez cały czas trwania ciąży. Jeśli nie wiesz jak je napinać i rozluźniać, wybierz się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który nauczy Cię tego ruchu. Dbanie o MDM nie tylko uchroni Cię przed pojawieniem się niefajnych objawów jak nietrzymanie moczu, nie tylko wyrobi w Tobie zdrowy i prawidłowy nawyk do pracy z tymi mięśniami, ale także wpłynie na poprawę elastyczności, ukrwienia i odżywienia tych tkanek. Dzięki temu będą one lepiej przygotowane do pełnienia swojej funkcji w porodzie naturalnym. 
  • UDAJ SIĘ DO FIZJOTERAPEUTY UROGINEKOLOGICZNEGO! Przynajmniej raz na jakiś czas. Takie wizyty przygotują Ciebie i Twoje ciało do zmian zachodzących w trakcie ciąży [o zmianach w ciele kobiety w ciąży możesz przeczytać TUTAJ], pomogą Ci pozbyć się dolegliwości bólowych, które powstają na każdym etapie ciąży, jak również nauczą Cię co robić, by jak najbezpieczniej przejść czas połogu. 

 

Wisienka na torcie, czyli co jeszcze możesz zrobić dla Twojego krocza 

By (bardziej) przygotować krocze do porodu, od 36 tygodnia ciąży warto w codzienną rutynę wdrożyć następujące czynności:

  • NATŁUSZCZANIE KROCZA!

Nawilżać krocze przy użyciu naturalnych olejków (z wiesiołka, kokosowego, migdałowego) możesz śmiało od 36 tygodnia ciąży. Miejsce, które powinnaś natłuszczać to środek ścięgnisty krocza, czyli tkanka położona pomiędzy pochwą a odbytem. 

  • MASAŻ KROCZA!

Masaż krocza powinien skupiać się przede wszystkim na środku ścięgnistym i w tylnej części pochwy (to tutaj powstaje najwięcej uszkodzeń krocza). Wykonuj go codziennie, w wygodnej, zrelaksowanej pozycji i zgodnie z poniższymi wskazówkami:

a) odnajdź środek ścięgnisty krocza. Ułóż na nim płasko palec i delikatnie dociśnij. Postaraj się nie naciskać zbyt mocno, by nie doprowadzić do bólu oraz wtórnego napięcia tkanki. Utrzymaj palec przez kilka sekund. 

b) wykonaj na środku ścięgnistym kilka ruchów kolistych/okrężnych

Masaż krocza- ruchy koliste na środku ścięgnistym

c) włóż płytko opuszkę palca do pochwy, a następnie na wydechu lekko dociśnij w kierunku odbytu. Utrzymaj nacisk przez 2,3 oddechy, tak by tkanki miały szansę się rozluźnić. Po tym czasie wróć do pozycji spoczynkowej. Postaraj się wykonać ten sam ruch jeszcze kilka razy, ale pod różnym kątem.

 

Masaż krocza- rozciąganie środka ścięgnistego w każdym kierunku

 

PAMIĘTAJ! Masaż krocza jest opcjonalny. Jeśli podczas jego wykonywania czujesz ból czy dyskomfort, odpuść. Masz jeszcze całą masę możliwości, którymi możesz przygotować krocze do porodu.

 

  • POZYCJE WERTYKALNE

Warto byś zaprzyjaźniła się z nimi chwilę przed porodem. Wykonując pozycje wertykalne systematycznie uczysz się ich, dzięki czemu łatwiej będzie Ci je odtworzyć w trakcie pierwszej fazy porodu i wpływasz na mięśnie dna miednicy, rozluźniając je! Poza tym są one genialną formą odpoczynku.

  • ODDECH PRZEPONOWY!

Tutaj nic się nie zmienia. Zasady są takie same jak w punkcie pierwszym (patrz wyżej)

  • MIEDNICA W RUCH!

Kołysz miednicą w staniu, w siadzie na piłce, w leżeniu. Balansuj nią w górę i w dół, w prawo  i w lewo. Zataczaj kółka, wprowadź w lekką wibrację. Jeśli nie masz pomysłu jakie ćwiczenia wykonywać pod koniec ciąży, odsyłam Cię do FILMU, na którym prezentuje przykładowy zestaw ćwiczeń. 

 

Najważniejsze w przygotowaniu krocza do porodu to zadbanie o elastyczność tkanek. Zadbanie o to, by były one jak najbardziej podatne na rozciąganie. Dzięki temu ryzyko pęknięcia, czy potrzeba nacięcia krocza w porodzie naturalnym zmniejsza się.