Rozejście spojenia łonowego to jedna z wielu dysfunkcji, która może pojawić się w ciąży i nieco uprzykrzyć życie.

Przyczynia się do powstania sporego bólu, który w znacznym stopniu może zaburzyć prawidłowe i komfortowe funkcjonowanie w ciągu dnia.
Krótki spacer, wszelka aktywność fizyczna, a nawet zwykłe przewracanie się w łóżku może prowokować do pojawienia się piekącego bólu w spojeniu łonowym.
Stanie na jednej nodze, które mogłaby wydawać się bez znaczenia, ale tak naprawdę jest wykorzystywane w każdej czynność w życiu: przy zakładaniu butów, spodni, skarpetek, przy zwykłym chodzeniu oraz wchodzeniu po schodach, bardzo często jest ciężkie do wykonania właśnie ze względu na duży ból i dyskomfort.

1. Czym jest rozejście spojenia łonowego?

Spojenie łonowe jest stawem, utworzonym z dwóch kości łonowych oraz znajdującego się pomiędzy nimi krążka. W normalnej sytuacji struktury te ściśle do siebie przylegają.

Rozejście spojenia łonowego to po prostu nieprawidłowe rozsunięcie się kości łonowych od siebie, w wyniku czego odległość między nimi się zwiększa .

2. Dlaczego dochodzi do rozchodzenia się spojenia łonowego w ciąży?

Dzięki działaniu hormonu, a dokładniej – relaksyny.

Relaksyna w ciąży (i nawet do pół roku po porodzie) jest utrzymana na wysokim poziomie. Jej zadaniem jest rozluźnienie struktur więzadłowych, stawowych i mięśniowych (szczególnie w obrębie miednicy), by przygotować ciało kobiety do porodu. Jednak zmiany spowodowane działaniem relaksyny, wraz ze zmianą środka ciężkości, która zaburza nieco stabilizację miednicy, mogą mocno namieszać!

Jeśli chcesz wiedzieć jakie inne zmiany zachodzą w ciele kobiety w okresie ciąży, wróć do artykułu [KLIK]

3. Rozejście spojenia łonowego w ciąży- fizjologia, czy patologia?

Fizjologia! Jeśli (według literatury) rozejście kości łonowych mieści się w wartościach 1cm do 1,2 cm, to uznaje się to za fizjologię. Największe rozejście spojenia łonowego pojawia się w około 6 miesiącu ciąży, kiedy wzrost masy dziecka jest najbardziej intensywny. Jednak zdarza się, że ból pojawia się również na wcześniejszych etapach ciąży

Za patologię uznaje się rozejście powyżej 1,2/1,5 cm.

Niestety, zarówno przy mniejszych odległościach, jak i przy tych patologicznych ból i dyskomfort mogą się pojawić …

4. Jakie mogą Ci towarzyszyć objawy?

• przede wszystkim ból odbierany jako kłucie, pieczenie na wysokości spojenia łonowego lub rozchodzący się do pachwiny, krocza, kręgosłupa L, czy stawów krzyżowo-biodrowych
  • tkliwość podczas palpacji i przy ucisku spojenia łonowego
  • trudność w wykonaniu asymetrycznych czynność, takich jak: stanie na jednej nodze, założenie nogi na nogę itp.
  • opuchlizna, zwiększony zarys spojenia łonowego

5. Jakie są czynniki ryzyka?

• uwarunkowanie genetyczne
  • wcześniejsze (nawet bardzo stare) urazy obręczy miedniczej, na przykład w wyniku upadku na pupę
  • asymetria obręczy miednicznej, w tym kości łonowych
  • osłabione mięśnie dna miednicy
  • nadmierne przodopochylenie miednicy, które “rozpycha” kości łonowe do boku powodując tym samym blokowanie się stawów krzyżowo-biodrowych
  • wcześniejsze ciąże i porody
  • dźwiganie ciężarów, szczególnie na długiej dźwigni

6. Jak sprawdzić, czy masz rozejście spojenia łonowego?

• Połóż się na plecach, zegnij nogi w kolanach. Ułóż opuszki palców na spojeniu łonowym i delikatnie uciśnij. Jeśli poczujesz ból, może to świadczyć o problemie w tym rejonie.
  • Wybierz się do gabinetu fizjoterapeutycznego. Fizjoterapeuta w podobny sposób ustali, czy odległość między prawą a lewą kością łonową się zwiększyła oraz czy występuje jakaś asymetria w ustawieniu w/w kości.
  • Wykonaj USG spojenia łonowego u ortopedy. Taka diagnostyka obrazowa pozwoli określić, jak duże jest rozejście.

7. Jakie są możliwości terapeutyczne i autoterapeutyczne?

Fizjoterapia w rozejściu spojenia łonowego w ciąży opiera się przede wszystkim na:

• wyrównaniu wszelkich asymetrii w rejonie spojenia łonowego, stawów krzyżowo-biodrowych i stawów biodrowych
  • zdrenowaniu w/w obszarów celem zaopatrzenia w świeże produkty  z krwi
  • wprowadzenia ćwiczeń w pozycjach i ruchach symetrycznych, które poprawią stabilizację w rejonie miednicy
  • wzmocnieniu mięśni głębokich
  • zastosowaniu kolorowych plastrów (kinesiotapingu) [więcej o kinesiotapingu znajdziesz TUTAJ]

By pomóc sobie samej i nie doprowadzać do momentów, w których ból aż “ścina z nóg”, warto pamiętać by:

• nogi w trakcie czynności dnia codziennego (siedzenie, chodzenie, wysiadanie z auta, czy wychodzenie z łóżka) były przenoszone symetrycznie i ustawiane na szrokość bioder
  • spać i odpoczywać w pozycji na boku z poduszką między nogami
  • wprowadzać tylko dobry i symetryczny ruch podczas sesji treningowych, który opiera się przede wszystkim na poprawie stabilizacji okolicy spojenia łonowego oraz na zwiększeniu mobilności w dolnym odcinku kręgosłupa i stawach krzyżowo-biodrowych

W przypadku, gdy rozejście spojenia łonowego jest bardzo duże, a ból towarzyszący jest nie do wytrzymania, możesz wspomóc się bierną stabilizacją jaką daje pas. Oplata się nim miednicę na wysokości kości krzyżowej, talerzy biodrowych i spojenia łonowego. Jest on szczególnie pomocny w drugiej połowie dnia, gdzie po całej masie czynności obciążających, więzadła jeszcze bardziej się rozluźniają.

Rozejście spojenia łonowego w ciąży jest częstym zjawiskiem. Od indywidualnych predyspozycji zależy, czy będzie się ono manifestowało bólem, czy nie. Niezależnie od tego, warto udać się na wizytę do fizjoterapeuty uroginekologicznego, by sprawdzić stan stawów miednicy. Dzięki temu po porodzie, gdzie rozejście kości łonowych może się utrzymywać jeszcze przez kilka miesięcy, łatwiej będzie stawom powrócić do prawidłowej i stabilnej pozycji, czym uchronisz siebie i swoje ciało przed niepożądanymi powikłaniami, jakimi są:

• nietrzymanie moczu
  • obniżenie narządów miednicy mniejszej
  • osłabienie mięśni dna miednicy, szczególnie przedniego kompartmentu