886 435 976 info@fizjofemme.pl
Zaznacz stronę

 

 

O bliznę po cięciu cesarskim powinnaś zadbać już w pierwszych etapach jej powstawania. 

 

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o fazach gojenia się rany, zajrzyj TUTAJ

 

Szybka, a zarazem zdroworozsądkowa interwencja przyczyni się do wytworzenia estetycznej, elastycznej oraz silnej blizny. 

 

Blizny, która będzie integralną częścią Twojego ciała!

 

 

 

  1. Od czego zacząć? Czyli pierwszy tydzień po porodzie!

 

Prace nad blizną powinnaś rozpocząć już od momentu jej tworzenia, czyli w pierwszej dobie po porodzie. Nie chodzi oczywiście o to, że masz ją na tym etapie masować, przełamywać czy podszczypywać. Na to jest zdecydowanie zbyt wcześnie!

 

Postawa niepożądana po cięciu cesarskim

Postawa niepożądana po cięciu cesarskim

 

Chodzi przede wszystkim o to, by prawidłowymi zachowaniami, pozycjami i ergonomią stworzyć ranie jak najlepsze środowisko do gojenia, a bliźnie jak najlepsze warunki, do jej tworzenia!

 

By jak najlepiej zadbać o bliznę po cesarskim cięciu w pierwszych dobach po porodzie postaraj się wykorzystać następujące wskazówki:

 

  • wykonaj serię ćwiczeń przecizakrzepowych i oddechowych w łóżku szpitalnym. Ćwiczenia te oprócz tego, że przygotują Twój organizm do pierwszej pionizacji, to dodatkowo wpłyną na poprawę krążenia, szczególnie w miejscu cięcia, dzięki czemu rana będzie zaopatrzona w świeżą, natlenowaną krew [przykładowy zestaw ćwiczeń przeciwzakrzepowych i oddechowych znajdziesz TUTAJ].
  • wstań z łóżka przez bok, czyli bez użycia mięśni brzucha (które, notabene, będą zbyt słabe by dźwigać Twój tułów!). Prawidłowe wstawanie z łóżka, jak również kładzenie się do niego uchroni ranę i nie dopuści do jej podrażniania [kliknij TUTAJ i sprawdź, jak wstawać poprawnie].
  • jak już stoisz, to się wyprostuj! A przynajmniej każdorazowo staraj się wyprostować. Pozycja przygarbiona, zamknięta (patrz zdjęcie po prawej) nie sprzyja zdrowemu gojeniu się rany i może sprowokować do wytworzenia się nieprawidłowych połączeń przez co później ciężej będzie Ci się wyprostować [zobacz. TUTAJ jak prawidłowo skorygować swoją postawę].                   
  • połóż się na brzuchu. Jeśli oczywiście czujesz się dobrze, operacja nie była niczym skomplikowana, a pierwsze kilka godzin po porodzie nie wykazały powikłań, możesz to zrobić już w III dobie po porodzie. Jeśli natomiast nie czujesz się pewnie, masz obawy przed przyjęciem na brzuchu lub zaistniały przy porodzie pewne komplikacje, wykorzystaj patent z poduszką -> podczas odpoczynku na plecach ułóż “cięższą” poduszkę na całych powłokach brzusznych, włączając w to okolice cięcia. Pozycja na brzuchu wpłynie zbawiennie na Twój układ pokarmowy, poprawiając jego funkcję, przyczyni się do sprawniejszego oczyszczania macicy oraz wprowadzi bliznę w automasaż. 

 

 

 

  1. Kolejnych 5 tygodni …

 

Po zdjęciu szwów spokojnie możesz rozpocząć pracę nad blizną, dosłownie NAD blizną. A dokładnie, pracę na tkankach nad i pod nią. Taki automasaż poprawi ukrwienie blizny, przyczyni się do odpływu chłonki oraz postymuluje receptory czucia w tej okolicy. 

 

Automobilizacja okolicznych struktur  może opierać się na głaskaniu, podszczypywaniu, przesuwaniu tkanek do blizny, lekkiej  wibracji. Pamiętaj jednak, by wykonywać wszystkie ruchy delikatnie i powierzchownie, oraz w granicach komfortu. Nie prowokuj bólu! Jeśli boisz się pierwszej mobilizacji, nie jesteś pewna do końca co możesz robić, skonsultuj się już na tym etapie z fizjoterapeutą uroginekologicznym!

 

 

 

  1. Hands on! Czyli wszystkie dłonie na bliznę!

 

Od 6-8 tygodnia po porodzie śmiało możesz wykorzystać powyższe techniki docelowo na bliźnie. Możesz także dołożyć do nich ruch przełamywania, odciągania czy przesuwania. 

 

Postaraj się wykonywać automasaż systematycznie, codziennie lub co drugi dzień. Postaraj się także, by czas trwania pracy nad blizną nie przekroczył 10-15 minut. 

 

Przykładowe techniki automobilizacji blizny po cięciu cesarskim znajdziesz TUTAJ.

 

 

 

  1. Powrót do korzeni: o higienie i pielęgnacji mowa! 

    Kichanie/kasłanie po cięciu cesarskim

 

Dbanie o bliznę po cięciu cesarskim to nie tylko ruch, mobilizacja i oddech, ale także odpowiednia pielęgnacja i higiena. 

 

Nie zapominaj zatem o tym, by:

 

  • przemywać świeżą ranę ciepłą wodą. Unikaj długich kąpieli
  • odkażać ranę preparatem do dezynfekcji
  • wietrzyć ranę jak najdłużej. Nawet po zdjęciu/rozpuszczeniu szwów
  • z aktywnością seksualną wstrzymać się do 6 tygodnia po porodzie. Najlepiej, jeśli przed powrotem do współżycia skonsultujesz się z ginekologiem
  • smarować bliznę naturalnymi preparatami nie wcześniej niż 3 tygodnie po porodzie
  • chronić ranę podczas kaszlu czy kichania (patrzy zdjęcie po prawej)
  • unikać zaparć by niepotrzebnie nie drażnić rany podczas korzystania z toalety. Dbaj o dietę i odpowiednie nawadnianie.

 

 

 

  1. To Cię powinno zaniepokoić

 

To, co powinno włączyć alarmową lampkę w Twojej głowie, to przede wszystkim wygląd blizny oraz ewentualne sączenie się wydzieliny ropnej z blizny. Również silny ból, który utrzymuje się nawet kilka tygodnie po porodzie świadczy o jakiejś nieprawidłowości w tej okolicy. 

 

a) Przykład blizna wciągniętej, wessanej. Najprawdopodobniej doszło do sklejenia kilku warstw z sobą 

 

 

b) Przykład blizny hipertroficznej, przerośniętej. Do jej wytworzenia może dochodzić w wyniku zbyt szybkiego obciążania, długotrwałej kompresji, zbyt długiej mobilizacji. 

 

 

Twarde miejsce w rogu blizny, czy zgrubienie na bliźnie po cesarce nie zawsze musi świadczyć o zrostach. Czasami jest to po prostu miejsce zakończenia szwu na warstwach głębszych, który uwidacznia się w formie “cypelka” na powierzchni. 

 

 

 

  1. Złota rada fizjoterapeuty!

 

Jeśli niepokoi Cię wygląd blizny, jesteś świeżo po porodzie i chciałabyś niezwłocznie zadbać o bliznę, lub jesteś kilka lat po ostatnim cięciu cesarskim i zastanawiasz się w jakiej kondycji jest Twoja blizna, zachęcam Cię do spotkania z fizjoterapeutą uroginekologicznym. 

 

 

 

  1. Trening po cesarce

 

Nie chciałabym się powtarzać  i przedłużać dzisiejszego artykułu. Dlatego jeśli chcesz poczytać więcej o aktywności fizycznej po cięciu cesarskim, zapraszam Cię TUTAJ.